LECTURA

PROCÉS D'APRENENTATGE DE LA LECTURA


El procés d'aprenentatge de la lectura no es pot confondre amb l'aprenentatge del desxiframent ; la descodificació (desxiframent) és una habilitat necessària però no suficient per entendre un text, hi ha d'altres conjunts d'estratègies de comprensió lectora que cal aprendre i utilitzar.
Aixó doncs, la concepció de la competència lectora es distancia absolutament d'aquelles altres que no entenen la lectura com un acte interpretatiu sinó com una mera descodificació. Així mateix, aquest concepte de competència lectora ha de tenir en compte, a l'hora d'ensenyar a llegir, tres variables fonamentals:

  1. Lector, 
  2. Text
  3. I context.
  • Si un lector s'enfronta als continguts d'un text on la comprensió exigeix ​​coneixements massa allunyats dels que té, no podrà comprendre bé. 
  • El mateix passa si, tenint el lector coneixements adequats als que demana el text, no sap posar en marxa les accions o estratègies cognitives pròpies del procés de lectura. 
  • Tampoc podrà comprendre el text en la seva totalitat si, tenint el lector coneixements adequats i sabent utilitzar les estratègies cognitives corresponents, la situació de lectura no és apropiada, és a dir, és massa ràpida, cal fer-la en veu alta, etc.

Així doncs, el lector aporta tots els seus coneixements sobre el món i les accions o estratègies que posa en marxa per entendre el text. El text expressa el que diu el seu autor, les intencions d'aquest i la manera com l'ha organitzat. El context es refereix a les condicions de lectura, tant les que fixa el propi lector amb els seus interessos i intencions respecte del text, com les que es deriven de l'entorn (en el cas de la escola, aquestes últimes condicions les estableix, normalment, el professor / a; lectura silenciosa o en veu alta, lectura individual o compartida, temps de lectura, etc.).
La interrelació adequada entre aquestes tres variables s'ha de tenir en compte en proposar l'activitat de lectura a l'escola ja que, en cas contrari, se'n ressentirà la comprensió del text. D'aquesta manera; 
Recollint els aspectes més rellevants del que s'ha exposat, es podria resumir dient que un bon lector ha de ser capaç d'integrar la lectura en seus hàbits de vida. Des d'aquest punt de vista, el foment de la lectura no només requereix lectors competents; es necessita, a més, formar l'hàbit lector que, al seu torn, implica integrar tant la diversitat de gèneres discursius, tipus de text i temàtiques, com la diversitat de funcions entre els hàbits de vida.


LECTURES RECOMANABLES



Visiteu la Web del grup CLER doncs és molt recomanable. El grup CLER,  format per professionals de les biblioteques públiques de les comarques gironines, té com a principal objectiu fomentar la lectura infantil i juvenil a cadascuna de les biblioteques públiques integrants.
Cada any elabora unes guies de literatura infantil i juvenil (establint categories i entre aquestes hi ha la de petits lectors), editades pel Servei de biblioteques de la Diputació de Girona.  Estan disponibles de manera gratuïta a totes les biblioteques públiques de les comarques gironines.